Per dur a terme un seguiment d'aquesta assignatura he elaborat una carpeta d'aprenentatge per dos motius principals:
Per presentar el meu treball he decidit crear una pàgina web. Sé que s'havia d'escollir un tema que fos creatiu i sóc molt conscient de que una pàgina web, a l'any 2013, no és una eina creativa (en quant a originalitat; en quant a flexibilitat, fluïdesa i elaboració, sí que ho és). Tot això, però té un motiu i una estratègia al darrera. He escollit una pàgina web donada la seva facilitat per compartir amb altres persones i per rebre informació de manera retroactiva. Considero que els treballs d'avui dia haurien de ser entregats en formats online (web, blog, etc.) perquè, d'aquesta manera, aquests puguin ser visitats per tots els usuaris de la xarxa, d'arreu del món. Respecte a la creativitat, no la deixaré pas enrere. He decidit emprar-la dins de la carpeta, és a dir, no hauré fet una presentació creativa, però m'asseguraré de que alguns dels seus continguts sí que ho siguin aportant, sempre, un estil personal. Això ho faig per combatre un "ús simbòlic" de la creativitat: emprar una presentació creativa, "de cara a la galeria", però després trobar-se amb uns continguts tradicionals.
Aquesta és la justificació del meu treball.
Resalti informació important o anuncis de text como aquest.
Aquesta carpeta està dividida en diversos apartats. A cada apartat, presentaré breument el contingut del tema en qüestió i, a continuació, faré la meva reflexió (impressions que m'ha aportat, què en penso, què m'ha agradat, què pot millorar, relació amb altres temes i qüestions que conec, etc.). Intentaré que tots els continguts estiguin estructurats de manera ordenada i, d'aquesta forma, fer que la lectura d'aquest treball sigui el màxim d'organitzada possible.
Per trencar el gel, a continuació explicaré què és per mi l'orientació, seguit d'un breu resum històric sobre aquest mateix terme.
L’orientació existeix des que van esdevenir els grups entre persones. Al llarg de la història sempre han existit persones dotades d’uns coneixements molt importants que empraven per poder aconsellar als seus companys. Aquestes persones els assessoraven, els orientaven en la seva vida i davant dels possibles conflictes que hi podien trobar. Rebien diversos noms, segons la societat: savis a l’antiga Grècia; xamans a les tribus més primitives; sacerdots dins els grups religiosos… tots ells duien a terme una tasca orientativa, entre d’altres. Això és una gran evidència de que les societats necessiten l’existència d’aquests orientadors, en les seves diverses variants: parlar sobre l’amor, sobre la família, sobre l’amistat, sobre el treball… amb els anys, la societat va anar avançant fins que va arribar el moment en que va ser necessària la professionalització d’aquestes persones. Aquí és quan neixen els orientadors professionals.
El savi Sócrates poc abans de la seva mort. Aquest personatge va ser i és considerat un dels majors savis d'occident (comparat per Confucio, a orient). Va esdevenir un gran mestre i orientador dels seus alumnes i tot el seu entorn.
Tot i que no existeix una data concreta d’aquest esdeveniment, diversos autors ubiquen el naixement de l’orientació com activitat formal a finals del segle XIX i començaments del segle XX. Distingim dues etapes successives (Valcarce Fernández, 2010):
Aquest breu resum històric evidencia que l'orientació professional no neix ara, sinó que està recolzada per diversos esdeveniments històrics i teories científiques. Acabar dient que, en moments on el mercat laboral queda desequilibrat, l'orientació professional agafa molt de pes i responsabilitat. No obstant, aquesta responsabilitat és constant, donat que aquesta disciplina s'encarrega, entre moltes altres, de prevenir aquests esdeveniments.